-
پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398
-
23:33
-
503 بازدید

موضوع بختآزمایی در رسانه ملی را نباید به مسابقه «برنده باش» تقلیل داد. پول بدون زحمت در بسیاری از برنامههای تلویزیون از جمله مسابقات روبیکیو در شبکههای نسیم، یک و سه، قرعهکشیهای برندهای مختلف فروشگاهها و اپلیکیشنها و ارزش افزوده در جریان است.
ظاهراً حاشیههای «برنده باش» تمامی ندارد! برنامهای که از اواخر مرداد ماه سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما از همان ابتدا و با مجری گری سوپراستار خود محمدرضا گلزار که برای اولین بار قرار بود در تلویزیون حاضر شود، دستخوش حاشیهها و خبرهای مختلفی شد. اما روز به روز با دیده شدن بیشتر این برنامه حجم حاشیهها نیز رو به فزونی گذاشت و «برنده باش» به یکی از خبرسازترین برندهای تلویزیون در ماههای اخیر تبدیل شد. از جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی برنامه که روزهای اول محل بحث برخی رسانهها قرار گرفته بود تا نحوه حضور در مسابقه و مشکلات اپلیکیشن و افزایش بینندگان برنامه تا حدی که دومین برنامه پر بیننده تلویزیون لقب گرفت، اتفاقات عجیب جشنواره جام جم و دوگانه عادل- گلزار و «برنده باش»- «نود» که هنوز هم کسی نمیداند که واقعیت تخلفاتش چه بود، با اسپانسر برنامه که شاید مهمترین سوژه این روزهای مربوط به برنامه است و البته منشاء اصلی مشکلات فنی برنامه «برنده باش» و صدالبته این مهم ترین موضوع مربوط به برنامه یعنی مسئله قماربازی و بختآزمایی در تلویزیون و فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب و حضرت آیتالله مکارم شیرازی که به صراحت ناظر به برنامه «برنده باش» قرار میگرفت.
به هر حال تلویزیون این روزها با بازی عجیب ستاره مربع ناظر به قرارداد کلانش با توسکا وارد مخمصهای تبلیغاتی شده که به نوعی در آن نه راه پس دارد و نه راه پیش. مشکلات مالی عدیده تلویزیون چاره دیگر جز قرارداد اینچنینی برای رسانه ملی باقی نمیگذارد و از سویی نیز نیازی به تصریح ندارد که اینچنین تبلیغات تا چه اندازه تاثیرات سوء و مخربی در سطح ملی به جا میگذارد. دستور رئیس رسانه ملی برای تجدید نظر در قراردادهای تجاری و بازرگانی تلویزیون نیز نشان از آن دارد که ظاهراً فرمایش رهبر انقلاب تلویزیون را ناگزیر به پذیرش تصحیح این روند کرده و قرار است دستور رییس رسانه ملی که صبح امروز منتشر شد، راهگشای این بن بست بازرگانی در رسانه ملی شود.
مسئلهای که باید بدان توجه کنیم این است که تقلیل موضوع بختآزمایی در رسانه ملی به مسابقه «برنده باش»، تنزل فرمانی است که در کلام رهبر انقلاب جاری بود. مسئلهای که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند پول بدون زحمت در قالب بخت آزمایی بود، مسالهای که نه فقط در «برنده باش» بلکه در بلکه در بسیاری از برنامههای پربیننده تلویزیونی در مسابقات روبیکیو در شبکههای نسیم، یک و سه، قرعهکشیهای برندهای مختلف فروشگاهها و اپلیکیشنها و ارزش افزوده در جریان است و اگر قرار است اصلاح صورت پذیرد باید به طور کلان تمامی مسابقات و برنامههای تبلیغاتی و بازرگانی دستخوش تغییر جدی شوند.
منبع خبرگزاری دانشجو