-
شنبه 24 فروردین 1398
-
3:05
-
422 بازدید
با وجود آنکه گزارشهایی درباره احتمال انتقال برنامه «نود» به دیگر شبکههای تلویزیون منتشر شد، قائممقام علی فروغی مدیر شبکه سه سیما آب پاکی را روی دست همه ریخت و تأکید کرد شبکه سه سیما اجازه چنین کاری را نمیدهد! ادبیاتی که نشان میدهد این عناصر دستکم در تعابیر کلامیشان چنین قدرتی برای خود متصورند که برای کل تلویزیون تصمیمگیری کنند و حاضرند ولو به قیمت تعطیلی همیشگی نودِ عادل فردوسیپور، اوضاع تغییر کند.
در روزهای اخیر گزارشهایی منتشر شده بود که از تلاشهای مدیران ارشد صداوسیما از جمله مرتضی میرباقری معاون سیما برای حفظ «نود» ولو در قالب انتقال به شبکه دیگر خبر میداد؛ گزارشهایی که تأکید داشت این تلاشها پس از حجم بازخورد منفی تعطیلیِ نود و حذف عادل فردوسیپور بود که مدیران صداوسیما با آن مواجه شدهاند. میرباقری و دیگر مدیران ارشد سازمان صداوسیما نسبت به این گزارشها سکوت و از تأیید یا تکذیب آن پرهیز کردند.
در مقابل، عوامل تصمیمگیر در شبکه سه سیما به سرعت واکنش نشان دادند و در همین راستا، جعفر عبدالملکی، قائممقام مدیر شبکه سه در گفتگویی توضیح داد: «برنامه نود در قالب برنامه دیگری پخش خواهد شد. بخش عمدهای از نود بر عهده برنامه «فوتبال برتر» است.»
در کنار حرفهای عجیب و غیرقابلقبولی که قائممقام علی فروغی در این گفتگو مطرح کرده و اظهار داشته این تغییرات باید چند سال قبل رخ میداد، عبدالملکی یک نکته کلیدی را مطرح کرده که تلاش برای ممانعت از حفظ نود را نشان میدهد. او گفته است: «شبکه سه سیما اجازه نخواهد داد نود در هیچ شبکه دیگری روی آنتن برود. ما سعی داریم جایگزین برنامه را متناسب با ذائقه مردم طراحی و تولید آن را شروع کنیم. این جایگزینی بدون حضور ایشان خواهد بود و قطعاً عادل فردوسیپور در شبکه سه نخواهد بود.»
این تعابیر نشان میدهد مدیران شبکه سه سیما خود را «تصمیمگیر برای کل تلویزیون» قلمداد میکنند، در حالی که تصمیمگیرنده درباره اینکه آیا یک برنامه تداوم داشته باشد و یا در کدام شبکه ادامه یابد یا اساساً پخش نشود، قاعدتاً در حوزه اختیارات مدیر و قائممقام مدیر شبکه سه نیست و در سطح اختیارات رییس سازمان صداوسیما و معاون سیما است و طبیعتاً این مصاحبه مصداق دخالت در اختیارات رییس و معاونین صداوسیماست؛ دخالتی که شاید با تعطیلی برنامه نود، اعتماد به نفس مورد نیاز برای آن نزد مدیران شبکه سه شکل گرفته است.
در شرایطی که نتایج تازهترین نظرسنجی سراسری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان میدهد ۵۱ درصد مردم ایران در چند سال گذشته برنامه نود را دنبال کردهاند، لجبازی و اصرار مدیران شبکه سه برای تعطیلی برنامهای با بیش از چهل میلیون مخاطب، که نشان میدهد چه برند گرانقیمتی برای صداوسیما محسوب میشود ، حاکی از آن است شرایط در تلویزیون تا چه حد میتواند حتی خلاف مصالح سازمان باشد؛ سازمانی که اگر برخی مدیرانش با برخی رفتارهای فردوسیپور در نود مخالف باشند، قاعدتاً دستکم باید به خاطر درآمد نجومی این برنامه برای صداوسیما حفظش میکردند.
ممانعت از انتقال برنامه نود به سایر شبکهها که میتوانست پروژه تعطیلی این برنامه و پایینکشیدن فردوسیپور را با شکست مواجه نماید، تا همین جا به منزله از دست دادن نیمی از مردم ایران برای ساعتی از هر هفته است؛ فرصتی که در مقاطع حساس قابل بهرهبرداری بود. ولی شواهد برای ناظران چنین متبادر میسازد که هیچ تدبیری برای حفظ این ظرفیت وجود ندارد و دورانِ «سنجش هزینه و فایده» در تصمیمگیری برای امور اساسی تلویزیون به سر آمده است.
منبع تابناک