فناوری و تلویزیون دیجیتال

تصاویر معمولی تلویزیون را همانند یک ویدیو ۶۰ فریمی، نرم و روان ببینید

عنوان بنر

تصاویر معمولی تلویزیون را همانند یک ویدیو ۶۰ فریمی، نرم و روان ببینید

اگر علاقه دارید که مسابقات ورزشی را روان تر از چیزی که اکنون می‌بینید و مانند یک ویدیوی ۶۰ فریمی ببینید تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

 هر فریم یک تصویر است و از نمایش پشت سر هم فریم‌ها، ویدیو ساخته می‌شود و به نظر می‌رسد که تصویر پویاست و واقعاً حرکت می‌کند. کمترین سرعت برای طبیعی به نظر رسیدن فیلم‌ها، 24 فریم بر ثانیه است.

 به سرعت پخش فریم‌ها، فریم‌ریت (Frame Rate) گفته می‌شود که ترجمه‌ی آن نرخ فریم، سرعت فریم یا گاهی سرعت ویدیو است.

اصولا در بسیاری از فرمت های ویدیویی نرخ فریم با مخفف FPS درج می شود که شامل اعدادی متغیر برای نمایش تعداد تصویر در هر ثانیه می باشد .

در تلویزیون های که از تکنولوژی progressive scan استفاده می شود، به جای FPS از Hz استفاده می شود که به همان معنی نرخ فریم می باشد.

 

خب اکنون معنی فریم ریت را متوجه شدیم. حالا قصد چه ‌کاری را داریم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که فریت ریت تمامی شبکه های صداوسیما 25فریم بر ثانیه است.

 تلویزیون‌هایی که اخیرا ( در ده سال گذشته) توسط کارخانه‌های برندهای معروف تولید شده اند‌، اکثرا دارای قابلیتی هستند که اصطلاحا تصاویر را شبیه ۶۰ فریم می‌کند و تصاویر نرم تری پردازش و پخش می‌کند.

قبل از شروع برای تنظیم کردن تلویزیون‌تان به گیف زیر توجه کنید تا تفاوت۲۴ با ۶۰ فریم را بهتر درک کنید.

 

همانطور که در گیف می‌بینید حین حرکت خط یا در ویدیوهای واقعی حرکت‌های سوژه اصلی لرزش خاصی دارند. البته در این گیف مقداری اغراق بیشتری شده که در درک بهتر موضوع کمک کند.

 

حالا تکنولوژی به کمک دوستداران فریم‌ریت‌های بالا و تصاویر روان آمده است. تلویزیون‌های LCD LED برندهای سامسونگ، ال جی و سونی و.‌.‌. هرکدام با تکنولوژی مخصوص خود اقدام به این کار کرده اند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اکثر این‌ها، با روش میان‌یابی بین فریم‌های متوالی، روانی حرکات را بیشتر می‌کنند، اما میان‌یابی هم مشکلات خاص خود را دارد و همیشه جوابگو نیست.

 

 به اعتقاد برخی افراد در این روش‌ها مشکلی وجود دارد که نامش را پدیده‌ی Soap Opera گذاشته‌اند. اپرای صابونی به روانی بیش از حد تصویر گفته می‌شود که به اعتقاد بعضی از افراد خوب است و برخی از آن متنفر هستند.

 

نام این تکنولوژی در تلویزیون های مختلف متفاوت است.

در تلویزیون های سامسونگ Motion Rate ، در تلویزیون‌های ال‌جی TruMotio and Motion Clarity Index و در تلویزیون‌های سونی MotionFlow نام دارد. در سایر برندها نیز به دنبال اسامی مشابه باشید.

 

طریقه فعال کردن آن نیز به فراخور برند ومدل‌ها متفاوت است. کافی است در منوی تنظیمات تصویر تلویزیون‌تان به دنبال اسامی نام‌ برده شده بگردید و آن را برروی ON یا HIGH قرار دهید. پس از آن خواهید دید که تصاویر شما مخصوصاً در هنگام پخش فوتبال، نرم‌تر از گذشته شده است. در این بین، شما یا از این تصویر متنفر خواهید شد یا عاشق آن خواهید شد.درهرحال انتخاب با شما خواهد بود

مطالب مرتبط:
لایک : 11
کد امنیتی رفرش

لوگوی شبکه های سیما

درباره ما

به وبسایت فناوری و تلویزیون دیجیتال (بزرگترین و تنها مرجع تخصصی اخبار دنیای تلویزیون) خوش آمدید...

تاسیس: 3 خردادماه 1392

منتظر نظرات سازنده شما مخاطبین عزیز هستیم

ارتباط با ما: ftdigital.ir@gmail.com

Designed By setupsite