فناوری و تلویزیون دیجیتال

رادیو دیجیتال یا DAB چیست؟

عنوان بنر

رادیو دیجیتال یا DAB چیست؟

پخش صوتی دیجیتال یا Digital Audio Broadcasting یک استاندارد رادیویی دیجیتال جدید برای پخش خدمات صوتی بصورت دیجیتالی است هدف از طراحی این استاندارد، دست یافتن یک سیستم پخش صدا با کیفیت بالاتر از FM بود.

استاندارد DAB به عنوان یک پروژه تحقیقاتی اروپایی در دهه 1980 آغاز شد. 

بنگاه رسانه‌ای نروژی (NRK) در تاریخ 1 ژوئن 1995 اولین کشوری بود که DAB را راه اندازی کرد.بی بی سی و رادیو سوئد (SR) هم رادیویی دیجیتال خودشان را در سپتامبر 1995 راه اندازی کردند.

گیرنده DAB در بسیاری از کشورها از اواخر دهه 1990 تولید و قابل استفاده شده است.

 

رادیوی دیجیتال یا DAB، عموما کارآیی بیشتری نسبت به آنالوگ یا FM دارد زیرا می تواند شبکه‌های رادیویی بیشتری را در همان پهنای باند ارائه دهد. 

طبق تحقیقات، پوشش سیگنالی دریافت رادیو در DAB کمتر از FM است و در صورت خارج شدن از محدوده تحت پوشش، قدرت سیگنال پایین تر از سطح انتظارات قرار می گیرد، این درحالی است که کیفیت صدای DAB به مراتب از FM بیشتر است.

نسخه اولیه DAB از کدک های صوتی MPEG2 استفاده می کرد اما در فوریه سال 2007 نسخه به روز شده از همین سیستم رونمایی و منتشر شد، سیستم جدید از کدک صوتی HE-AAC v2 استفاده می کرد. نام این سیستم را +DAB قرار دادند.سیستم DAB با +DAB سازگار نیست ، به این معنی که گیرنده های DAB تنها قادر به دریافت سیگنال‌های DAB هستند. 

سیستم +DAB تقریبا دو برابر قو‌ی‌تر و بزرگتر(ازنظر پوشش) نسبت به DAB است. صداوسیمای ایران نیز قرار است از نسخه بروز رادیوی دیجیتال (+DAB) استفاده نماید.

مرکز اصفهان  رادیوی دیجیتال راه‌اندازی کرد

از سال 2018، 41 کشور خدمات DAB را ارائه ‌می‌دهند که همچنان اکثر این کشور‌ها از DAB استفاده می‌کنند. کشورهای ایرلند، انگلستان، نیوزیلند، رومانی و برونئی از جمله کشورهایی هستند که هنوز از DAB استفاده می کنند.

 

در بسیاری از کشورها انتظار می رود سرویس های FM موجود به +DAB ارتقا پیدا کنند. نروژ اولین کشوری بود که فرستنده های رادیویی آنالوگ (رادیو FM) را در سال 2017 خاموش کرد. البته گفته می‌شود که این فرستنده‌های شبکه‌های رادیویی ملی هستند که خاموش و +DAB شدند (۲۲کانال) و همچنان رادیوهای محلی(۵کانال) بصورت FM پخش می شوند.

تلفن همراه هوشمند LG Stylus 2؛ اولین تلفن هوشمند مجهز به رادیو +DAB بود.

 

مزایای +DAB :

- صدای با كیفیت بالا

- دریافت بهتر

- تعداد كانال بیشتر

- ارسال اطلاعات در خارج از محدوده صدا شامل متن، تصویر ثابت، راهنمای برنامه، موسیقی های قابل دانلود و ...

- امكان ارسال هشدار(سیل، زلزله، ترافیک و...)

- قابلیت ذخیره‌ سازی كوتاه مدت برنامه و پخش مجدد آن(در صورت وجود گیرنده مناسب)

اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال

مطالب مرتبط:
لایک : 10
نظرات برای این مطلب
  • 1399/01/24 - 1:03
    واقعا ایران ۵۰سال توی تکنولوژی عقب یک توریست که به ایران میاد با کمبودهای ایران فرار میکنه.
  • 1398/10/10 - 20:08
    اینکه گوش دادن به رادیو های سنتی لذت بخش تره موافقم. رادیو یه کمی هم باید خش خش کنه !! ولی خیلی دوست دارم نسل جدید رادیو های DAB رو ببینم.
  • 1398/04/17 - 12:21
    سلام . این سیستم اگر هزاران قابلبیت دیگه هم که داشته باشه ( مثل شبکه اینترنت ) به هیچ وجه نمیتونه لذت گوش دادن و موج گرفتن رادیوی سنتی MW یا SW رو داشته باشه... مثل تفاوت نون سنتی با نون فانتزی!
    ضمن اینکه وجود سیستم های پادکست یا رادیوی اینترنتی میتونه جای DAB استفاده شود.
کد امنیتی رفرش

لوگوی شبکه های سیما

درباره ما

به وبسایت فناوری و تلویزیون دیجیتال (بزرگترین و تنها مرجع تخصصی اخبار دنیای تلویزیون) خوش آمدید...

تاسیس: 3 خردادماه 1392

منتظر نظرات سازنده شما مخاطبین عزیز هستیم

ارتباط با ما: ftdigital.ir@gmail.com

Designed By setupsite