فناوری و تلویزیون دیجیتال

چه خبر از پشت صحنه فنی‌ها در تلویزیون؟

عنوان بنر

چه خبر از پشت صحنه فنی‌ها در تلویزیون؟

فنی‌ها به پیشواز جام ملت‌های آسیا می‌روند

‌اهمیت پخش زنده مسابقات جام ملت‌های آسیا بر کسی پوشیده نیست و معاونت توسعه و فناوری رسانه مانند همیشه تلاش کرده تمهیداتی را در نظر بگیرد تا پوشش این مسابقات از امارات متحده عربی فراهم شود. طبیعتاً هنگامی که پخش زنده‌ای در کار باشد چینش تمهیداتی مانند دقایقی قبل از آغاز مسابقه به استقبال آن رفتن و پخش آیتم‌هایی نظیر صحبت‌های کارشناسان درخصوص مسائل فنی و تاریخچه تیم‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد و همین‌ها جذابیتی برای بینندگان تلویزیونی فراهم می‌کنند. اداره‌کل فناوری فضایی و ماهواره‌ای در کنار مرکز تولید و فنی سیما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا امکان تماشای مسابقات برای مخاطبان سیما همگام با میلیون‌ها بیننده در سرتاسر جهان فراهم شود.

 

| پوشش مسابقات با سیگنال رسانی ماهواره‌ای

اداره‌کل فناوری فضایی و ماهواره‌ای بنا بر وظیفه خود در دریافت و پخش ماهواره‌ای مسابقات مذکور، تمام اقدامات مورد نیاز را در دستور کار قرار داده‌است. این اداره به منظور اطمینان از دریافت سیگنال و امکان برقراری خطوط رزرو، اقداماتی نظیر آماده‌سازی آنتن‌های بزرگ متناسب با دریافت سیگنال‌های مذکور در دو باند ماهواره‌ای C و Ku و نیز استفاده از سیستم‌های دریافت ماهواره‌ای موازی با یکدیگر به حالت رزرو انجام داده‌است. با توجه به خصوصیت فنی و ویژگی سیگنال‌های ارسالی از منابع تأمین این مسابقات، نیاز به تعبیه و پیکربندی از گیرنده‌های خاص با قابلیت رمزگشایی و انجام هماهنگی‌های فنی بین‌المللی با اپراتورهای تأمین‌کننده این محتوا ضروری بوده است. همچنین هماهنگی لازم برای پاکسازی فضای فرکانسی ماهواره‌ای در سایت جام‌جم با مسئولان ذی‌ربط انجام شده است. علاوه بر این تعدادی L.N.B مخصوص حذف پارازیت نیز به سرعت خریداری و تعبیه شده‌است. با تلاش همکاران واحد ارسال و دریافت ماهواره‌ای، تعامل مستمر با اپراتور‌های بین‌المللی، در حداقل زمان ممکن انجام شده در نهایت بر روی همه ماهواره‌های در حال دریافت سرویس، گیرنده‌های مجزا برای دریافت سرویس به طور هم‌زمان پیکربندی شده‌است. تمام سرویس‌های دریافتی از این مسابقات، برای استفاده همه بهره‌برداران در شبکه‌ها بر روی خطوط ارتباطی درون‌سازمانی با فرمت SD و HD، تحویل نودال مرکزی می‌شود. برطبق زمان‌بندی اعلام شده، این مسابقات با برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای در تاریخ پانزدهم دی شروع و تا دوازدهم بهمن با برگزاری مسابقه فینال و مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد و تمام برنامه‌های دریافتی از این مسابقات، به حالت زنده بر روی آنتن خواهد رفت.

 

 | استودیوها  میزبان  فوتبال  آسیا

با برگزاری فوتبال جام ملت‌های آسیا، استودیوهای 14 و ولی‌عصر(عج) مجموعه جام‌جم، میزبان پخش برنامه‌های ویژه جام ملت‌ها هستند. در استودیو 14، برنامه «آسیا 2019» شبکه سه سیما از 10 دی تا 13بهمن هر شب از ساعت 22:30 تا 1:00 با مداد پخش زنده خواهد داشت. در این برنامه با توجه به نیاز، از دو خط ارتباط اینترنتی AVIWEST استفاده شده است. با توجه به نوع برنامه و گستردگی دکور آن، چهار دستگاه ویدئووال در استودیو نصب شده که مجموعا 41 متر مربع از فضای دکور برنامه شامل ویدئووال از نوع LED در اختیار تهیه‌کننده برنامه گذاشته شده‌است.این فضا به کمک چهار دستگاه پروسسور مجزا برای نمایش تصاویر گرافیکی و ویدئویی کنترل می‌شود. برنامه «جام‌ملت‌های آسیا» شبکه ورزش سیما نیز از سی‌ام آذر تا سیزدهم دی هر روز در استودیو ولی‌عصر (عج) به مدت سه ساعت برنامه زنده داشت. در فرآیند آماده سازی استودیو، این برنامه که با آغاز جام ملت‌های آسیا از 14 دی تا 10 بهمن همه روزه از ساعت 13:00 تا 24:00 بامداد به‌صورت زنده به روی آنتن می‌رود، تمام تجهیزات بازدید و سرویس شدند تا از بروز هرگونه اشکالی پیشگیری شود. برای این برنامه امکانات و زیرساخت‌های برقراری ارتباط اینترنتی اسکایپ با گزارشگران و کارشناسان فراهم و یک خط ارتباط اینترنتی AVIWEST نیز برای استفاده در این برنامه در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط:
لایک : 3
کد امنیتی رفرش

لوگوی شبکه های سیما

درباره ما

به وبسایت فناوری و تلویزیون دیجیتال (بزرگترین و تنها مرجع تخصصی اخبار دنیای تلویزیون) خوش آمدید...

تاسیس: 3 خردادماه 1392

منتظر نظرات سازنده شما مخاطبین عزیز هستیم

ارتباط با ما: ftdigital.ir@gmail.com

Designed By setupsite