فناوری و تلویزیون دیجیتال

بی‌توجهی سازمان صداوسیما به انتقادات از کیفیت پایین پخش مسابقات ورزشی در شهرستانها

عنوان بنر

بی‌توجهی سازمان صداوسیما به انتقادات از کیفیت پایین پخش مسابقات ورزشی در شهرستانها

پخش زنده مسابقات ورزشی همواره یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای حال حاضر شبکه‌های تلویزیونی در دنیا به شمار می‌رود. همین مسأله باعث شده تا شبکه‌های پخش‌کننده مسابقات ورزشی هر روز به فکر نوآوری و رقابت در ارائه جذابیتهای بیشتر در پخش زنده مسابقات باشند.

 

ایران هم جزء کشورهایی است که بخش قابل توجهی از بینندگان تلویزیونی را علاقمندان به مسابقات ورزشی تشکیل می‌دهند. مخصوصاً که به علت انحصاری‌بودن رادیو و تلویزیون، نبود شبکه‌های خصوصی و وجود خط قرمزهای فراوان، تعداد برنامه‌هایی که بتوانند توجه بخش زیادی از جامعه را جلب کنند زیاد نیست.

همین موضوع می‌طلبد تا مدیران سازمان صداوسیما که حق داشتن شبکه‌های رادیو تلویزیونی را در ایران به صورت انحصاری در اختیار دارند، در مورد کیفیت پخش مسابقات ورزشی حساسیت بیشتری به خرج دهند تا حداقل بینندگان ورزش‌دوست تلویزیون را راضی نگه دارند.

 

اما متاسفانه سازمان صداوسیما در این مورد عملکرد قابل قبولی نداشته و هنوز هم تنها شبکه ورزشی آن به صورت SD پخش می‌شود. این را مقایسه کنید با تعداد زیاد شبکه‌های ورزشی کشورهای کوچک و بزرگ همسایه ایران که رویدادهای ورزشی را با کیفیت بالا پوشش می‌دهند.

 

یکی از موارد بسیار مهم مرتبط با این موضوع، کیفیت پخش زنده مسابقات ورزشی داخلی، به ویژه مسابقات فوتبال لیگ برتر است که هر هفته بینندگان زیادی را پای تلویزیون می‌نشاند. در سالهای اخیر کیفیت مسابقاتی که در تهران برگزار می‌شوند بهبود پیدا کرده و با تعداد دوربینهای کافی و به صورت HD تصویربرداری و پخش می‌شوند، اما متاسفانه هنوز هم پوشش اغلب مسابقات شهرستانها با تعداد دوربین کم و با کیفیت تصویری بسیار پایین انجام می‌شود.

واحدهای سیار موجود در مراکز استانها مربوط به بیست یا سی سال پیش هستند و در طول این سالها کوچکترین اقدامی برای ارتقای آنها انجام نشده است. هر چند برخی مراکز با افزایش تعداد دوربین، سعی کرده‌اند از اثر منفی کیفیت پایین تصاویر کم کنند، ولی در برخی زمانها و با توجه به لزوم پوشش تصویری سایر وقایع استان، این امکان نیز وجود ندارد.

 

یکی از شبکه‌هایی که در این زمینه همواره آماج بیشترین اعتراضهای بینندگان تلویزیونی بوده «شبکه سهند» است که وظیفه پوشش بازیهای تیم تراکتورسازی تبریز به عنوان پرهوادارترین تیم شهرستانی را به عهده دارد. این تیم در نیم‌فصل اول ۹۸-۱۳۹۷ از نظر میانگین حضور تعداد تماشاچی در ورزشگاه رتبه اول را در کشور داشت که همین آمار برای اهمیت پوشش باکیفیت بازیهای این تیم کافی است. مخصوصاً که به علت هواداران پرشمار این تیم، معمولاً تلاش می‌شود بازیهای آن از طریق یکی از شبکه‌های سراسری هم پوشش داده شود.

متأسفانه بازیهای خانگی این تیم در تبریز همیشه با تعداد دوربین کم تصویربرداری می‌شود که این مساله به همراه کیفیت پایین تصاویر باعث شده هیچ‌وقت رضایت بینندگان تلویزیونی حاصل نشود.

در بازیهای فوتبالی که در تبریز برگزار می‌شود به علت نبود دوربین در پشت دروازه‌ها، همیشه صحنه‌های گل تنها از یک زاویه نشان داده می‌شوند و امکان انتقال کامل هیجان زمین بازی به بیننده وجود ندارد.

 

به نظر می‌رسد در موضوعی که گفته شد، یکی از مقصرهای اصلی معاونت فنی سازمان صداوسیما و واحدهای مختلف زیرمجموعه آن است که با عدم تشخیص صحیح اولویتها، رصدنکردن خروجی کار، بی‌توجهی به نظرات و انتقادات و بعضاً اعمال تبعیض و کوتاهی در تخصیص امکانات، زمینه ایجاد و تداوم چنین نارضایتی‌هایی را فراهم می‌کند. هر چند که بخشی از تقصیر نیز می‌تواند متوجه خود مراکز به دلیل عدم پیگیری مجدانه و انتقال مستمر مشکلات و درخواستهای اولویت‌دار به تهران باشد.

 

منبع: کانال استانیها

مطالب مرتبط:
لایک : 5
نظرات برای این مطلب
  • 1397/12/09 - 0:00
    سلام
    هواداران بیشمار تیراختور خیلی از این موضوع گله مند هستند، واحد سیار شبکه سهند ظاهرا مربوط به حداقل 20 سال پیش هست، از این رو اخیرا امام جمعه محترم تبریز(حاج آقا آل هاشم) در تریبون نماز جمعه به این موضوع اشاره کردن و تفاهم نامه ای بین استانداری آذربایجان شرقی و معاونت فنی سازمان صدا و سیما امضا شد مبنی بر اختصاص واحد سیار جدید به شبکه سهند. امیدواریم مسئولان صدا و سیما آینده نگری کنند و باز فناوری واحد سیار 10 سال قبل رو نیارن بلکه واحد سیارحتما توانایی ارسال تصاویر HD رو داشته باشه که در آینده هم به درد بخوره و زود از کارایی نیفته.
    یاشاسین تیراختور/یاشاسین حاج آقا آل هاشم.
کد امنیتی رفرش

لوگوی شبکه های سیما

درباره ما

به وبسایت فناوری و تلویزیون دیجیتال (بزرگترین و تنها مرجع تخصصی اخبار دنیای تلویزیون) خوش آمدید...

تاسیس: 3 خردادماه 1392

منتظر نظرات سازنده شما مخاطبین عزیز هستیم

ارتباط با ما: ftdigital.ir@gmail.com

Designed By setupsite